Het geven van een goed en gedegen financieel advies wordt vaak ondersteund door het sturen van een mail. Hierin leg je afspraken vast of zet je de opties voor je klant nogmaals op een rijtje. Het schrijven van een zakelijke en vooral heldere mail vraagt een goede voorbereiding. Hierbij start je bij het doel van je mail en de boodschap die je wil overbrengen. Daarnaast kunnen financiële onderwerpen niet voor iedere klant even begrijpelijk zijn. Het is daarom van belang dat je jouw doelgroep goed inschat. Deze kennis vertaalt zich door naar jouw tekst. Je houdt rekening met de lengte van je zinnen, de gekozen woorden en de boodschap die je wilt overbrengen. Ook help je jouw lezer door de tekst op te knippen in alinea’s en kopjes te plaatsen. Tijdens de training leren we je een goede zakelijke e-mail, die ook nog bondig, prettig leesbaar en klantgericht is, te schrijven. We herschrijven e-mails en beoordelen eigen mails. Ter voorbereiding op deze training ontvangen de deelnemers een voorbereidende opdracht.
Wat ga je leren in de cursus Zakelijk schrijven?
Het schrijven van een passende zakelijke mail
Stellen van doelen
Gericht schrijven: rekening houden met doelgroep, niveau en financiële kennis;
Leesbaar maken van teksten: indeling, convergerend schrijven, tussenkopjes;
(her)structureren van teksten
Klantgericht, bondig en helder te schrijven.
Een vriendelijke, positieve toon te behouden ondanks de aard van de e-mail (reactie op een
klacht of het brengen van slecht nieuws).
Follow-up organiseren: call to action (CTA)