Het Register Belastingadviseurs (RB), de grootste beroepsvereniging van fiscalisten die werken voor het midden- en kleinbedrijf (mkb), constateert dat veel wijzigingen in belastingwetgeving uit het verleden ( in het Belastingplan 2025 (deels) worden herroepen.

Kijk bijvoorbeeld naar de verlaging van het verhoogde inkomstenbelastingtarief box 2 van 33% naar 31%, de verhoging van het EBITA percentage van 20% naar 25%. En tot slot de afschaffing van een niet in werking getreden verslechtering van inkoop van aandelen! Het RB is verheugd dat deze verslechtering voor het ondernemersklimaat wordt teruggedraaid, maar waarschuwt wel dat het Nederlandse ondernemersklimaat gebaat is bij een stabiel belastingklimaat. Het huidige ‘jojobeleid’ gaat volgens het RB ten koste van zo’n stabiel belastingklimaat. Het RB roept het kabinet dan ook op om de komende jaren consistente belastingwetgeving te waarborgen, zodat ondernemers in de toekomst na hun investeringsbeslissingen niet verrast worden.

De antifragmentatiemaatregel werkt contraproductief voor de woningmarkt

Een ander punt dat opvalt is het schrappen van de drempel voor renteaftrek; dat raakt de kleine belegger veel harder dan grote beleggers. In tegenstelling tot grotere spelers, verdelen zij hun investeringen en financieringen veelal niet over meerdere bv’s. Toch worden zij geraakt door deze maatregel. De maatregel zorgt er namelijk voor dat er minder rente aftrekbaar is waardoor de bv meer vennootschapsbelasting moet betalen. Dit betekent dat de bv minder ruimte overhoudt voor het betalen van rente en aflossing. Verder betekent dit dat de bv moeilijker nieuwe investeringen in vastgoed kan financieren. Daarnaast betekent minder liquiditeitsruimte dat onderhoud of verduurzaming door de bv wordt uitgesteld en wellicht zelfs afgesteld. De antifragmentatiemaatregel heeft daarmee een negatieve impact op de vastgoedmarkt en vooral op de woningmarkt.

Het RB roept het kabinet op om de eerder door ons gepubliceerde aanbevelingen ten aanzien van deze maatregel over te nemen. Onze drie concrete aanbevelingen zijn:

1. Pas voor de renteaftrekbeperking voor vastgoedlichamen een drempel toe van € 100.000 in plaats van € 1.000.000
  2. Merk familieleden niet aan als derden
  3. Merk vennootschappen waarin een direct of indirect of zijdelings belang bestaat van ten minste 5 procent in plaats van een derde deel niet aan als derden.

Door deze aanbevelingen over te nemen wordt de kleine belegger en het mkb ontzien en wordt de nu al krappe woningmarkt minder hard getroffen!