Alle (financiële) dienstverleners willen medewerkers gezond aan boord houden. Dit vraagt om gerichte aandacht door jou als leidinggevende of manager. Hoe minder verzuim er is, hoe beter alle projecten kunnen worden afgehandeld en daardoor komt er minder druk op de interne organisatie. Het beïnvloeden van verzuim zit hem niet alleen in de juiste begeleiding als een werknemer eenmaal ziek is.
Zo hebben goede werkomstandigheden en frequente verzuimgesprekken veel invloed op de preventie van (langdurig) verzuim. Voorkomen is dan ook beter dan genezen. De training ‘Grip op verzuim: van preventie tot verzuimgesprek’ geeft je als leidinggevende meer praktische handvatten hoe je verzuim kunt beïnvloeden en voorkomen. Door kennis te hebben van de relevante wet- en regelgeving omtrent verzuim, de juiste interventie in te zetten op het juiste moment en de kunst te beheersen van het voeren van een effectief verzuimgesprek.
De training ‘Grip op verzuim: van preventie tot verzuimgesprek’ is gericht op de praktijk.
Gedurende de training gaan de deelnemers oefenen met het voeren van verzuimgesprekken.
Voorafgaand aan de trainingsdag doorlopen de deelnemers de e-learning. In de e-learning
wordt de wet- en regelgeving uitgelegd aan de hand van relevante praktijkvoorbeelden. Na de
training kunnen de medewerkers meteen aan de slag met het beïnvloeden van het verzuim
binnen hun organisatie!
Leerdoelen en leerresultaten
In kaart te brengen met welke acties jij het verzuim binnen jouw organisatie kunt
beïnvloeden;
De relevante wet- en regelgeving toe te passen in het verzuimproces van een zieke
werknemer;
Verschillende soorten verzuimgesprekken in te zetten;
Een effectief verzuimgesprek op te bouwen en te voeren;
Verschillende vraagsoorten in te zetten tijdens een verzuimgesprek;
Te beoordelen welke vragen je wel en niet mag stellen tijdens een verzuimgesprek;
Te beoordelen welke informatie over het verzuim je mag registreren.