Selecteer datum

Als je de taal van je klant gebruikt, dan snapt hij wat je te vertellen hebt, neemt hij meer van je aan en zal hij daardoor eerder doen (of laten) wat je adviseert. In deze module leer je hoe je klant- en doelgericht adviesbrieven, memo’s en e-mails schrijft. We starten met wat theorie en tips over leesbaarheid, opbouw en structuur. Een adviesbrief schrijf je bijvoorbeeld heel anders dan een bezwaarschrift. Daarna ga je aan de slag op basis van voorbeelden uit je eigen praktijk.

Voor een goede voorbereiding van RB Academy modules behoor je voorafgaand aan het eerste college of digitale vragenuur enige literatuur te bestellen en voorbereidingsopdrachten te maken. Voor een uitgebreide omschrijving van de studiestof verwijzen we je naar de studiewijzer, in de rechterkolom.

Drie weken voor start van de module krijg je toegang tot de digitale leeromgeving om je voor te bereiden.

Onderwerpen

  • Ken je lezer;
  • Bepaal het doel van de brief;
  • Opbouw: van aanhef tot afsluiting, wat is een goede volgorde?
  • Waar moeten de verschillende onderdelen van de brief aan voldoen?
  • Hoe bouw je een goede alinea op?
  • 14 adviezen voor het schrijven van goed leesbare zinnen;
  • Welke woorden kun je beter vermijden?
  • Balans tussen formeel en informeel;
  • B1-taal en eenvoudig taalgebruik;
  • Redigeertips: scherp je tekst aan;
  • Opmaak.

Leerdoelen

  • Je weet hoe je een effectieve brief, e-mail of memo opstelt;
  • Je weet hoe je je tekst goed opbouwt;
  • Je weet hoe je je tekst kunt aanscherpen.

Rooster

Maak een selectie

Evenement informatie

(Start)datum

  • Locatie
  • -Maximaal aantal deelnemers
  • -Beschikbare plaatsen
  • Maaltijd

Docenten

Vragen

Sylvia Baas

Sylvia Baas